راهنمای خرید

چه نوری برای خانه مناسب تر است؟ مقایسه انواع نور سفید یا زرد

آفتابی یا مهتابی، کدام را انتخاب کنیم؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کدام رنگ را برای لامپ ها و پروژکتور های خانه انتخاب کنیم، سفید یا زرد؟ مهتابی یا آفتابی؟ هر کدام از این رنگ ها را در کجا باید استفاده کنیم؟

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی فقط در رنگ ظاهری نیست؛ هرکدام از این لامپ‌ها، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که باید به آن ها توجه نمود. تاثیر نورهای مختلف بر سلامتی افراد خانه، بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن فضا و چگونه دیده شدن رنگ وسایل و لباس‌ها موضوع جالبی است که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

 

 

رنگ نور یک لامپ ال ای دی LED و چراغ ال ای دی LED با شاخصی به نام دمای رنگ بر حسب کلوین (Color temperature) توصیف می شود. دمای رنگ برای مشخص کردن رنگ منبع نور از طریق مقایسه آن با رنگ یک جسم سیاه تشعشع کننده استاندارد به کار می رود. جسم سیاه عنصری نظیر پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی کند و تمامی نوری که به آن تابیده می شود را جذب می کند.

 

 

هر چه عدد دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگهای سفید و سرد نزدیک است و هر چه این عدد کوچکتر باشد رنگ نور به محدوده رنگهای گرم (نظیر رنگ نور لامپ التهابی) نزدیک تر است. دمای رنگ بیشتر از ۴۰۰۰ کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایینتر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می شود.

 

نور خانه

نور خانه

 

به منظور استاندارد کردن نور لامپ ها، آنها به سه گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

1. آفتابی یا سفید گرم (White Warm) ww:

نور لامپ های آفتابی یا سفید گرم، با دمای رنگ کمتر از ۳۳۰۰ کلوین باعث می شود که در محیط احساس گرم بودن و آرامش ایجاد شود. رنگ نور این لامپ ها مشابه لامپ های التهابی است. توصیه می شود در محیط هایی که برای  استراحت و آرامش در نظر گرفته شده اند از لامپ های وایت وارم استفاده شود. لامپ های آفتابی یا سفید گرم (White Warm) ww انتخاب مناسبی برای هتل ها، بیمارستان ها، اتاق خواب و نشیمن منازل، مهد کودک ها و سالن های کنفرانس هستند.

 

نور آفتابی یا سفید گرم (White Warm) ww

نور آفتابی یا سفید گرم (White Warm) ww

 

2. سفید خنثی یا سفید سرد (White Neutral) wn :

نور لامپ های سفید خنثی یا سفید سرد دارای دمای رنگ ۳۳۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین و طیف رنگ نوری بین آفتابی و مهتابی است. این لامپ ها برای محیط های کاری نظیر کارگاه ها، دفاتر اداری، نمایشگاه ها، سالن های ورزشی، سالن انتظار، بانک ها، مراکز آموزشی و نیز آشپزخانه منازل ایده آل هستند.

 

نور سفید خنثی یا سفید سرد (White Neutral) wn

نور سفید خنثی یا سفید سرد (White Neutral) wn

 

3. مهتابی یا نور روز (White Daylight) wd :

لامپ های مهتابی یا نور روز با تولید نوری با دمای رنگ بالاتر از ۵۰۰۰ کلوین انتخاب مناسبی برای تامین روشنایی اماکن بسیار پر نور هستند. فروشگاه ها، سوپر مارکت ها، صنایع تولیدی، کارخانه ها از جمله محل هایی هستند که برای روشنایی آن ها اغلب از لامپ های وایت دی لایت استفاده می شود.

 

نور مهتابی یا نور روز (White Daylight) wd

نور مهتابی یا نور روز (White Daylight) wd

 

نکات مهم در انتخاب نور

  • نورهای طبیعی و سرد مانند نور مهتابی یا همان نور سفید، یادآور نور آفتاب در ساعات میانه روز  هستند؛ به همین دلیل استفاده از آن ها حس انرژی و شادابی را در انسان به وجود می آورد. استفاده از طیف نور سفید روز (White Daylight) می تواند انرژی کارکنان را در محیط های کارگاهی و کاری افزایش دهد.
  • استفاده از نور سفید و مهتابی در دکوراسیون اتاق خواب، باعث اختلال در خواب و خستگی چشم می شود.
  • برای مطالعه و کارهای چشمی نزدیک، بهتر است از نور زرد استفاده شود.
  • با توجه به اینکه فعالیت های متنوعی در فضای نشیمن و پذیرایی انجام می شود، پیشنهاد ما برای روشنایی این بخش از خانه استفاده از ترکیب نور سفید و زرد است.
  • استفاده از نور ترکیبی مانع از خستگی چشم ها و آسیب دیدن آن ها می شود.
  • در دکوراسیون آشپزخانه استفاده از ترکیب نور سفید و زرد کمک می کند تا تعادل رنگی برقرار شده و رنگ وعده های غذایی به درستی مشاهده شوند.
  • در دکوراسیون سرویس بهداشتی اغلب از رنگ سفید استفاده می شود. نور سفید حس سردی فضا را افزایش می دهد.

 

 

نورهای زرد و آفتابی، اشعه فرابنفش کمتری دارند.

معمولا لامپ‌های مهتابی و سفید از لامپ‌های آفتابی، اشعه فرابنفش بیشتری دارند. در هنگام نورپردازی باید به میزان و شدت اشعه فرابنفش یا همان UV دقت نمود. اشعه فرابنفش می‌تواند باعث سرطان پوست، سوختگی قرنیه چشم و بیماری‌های دیگر شود. البته به طور کلی میزان اشعه فرابنفش لامپ‌های موجود در بازار زیاد نیست، اما بهتر است همیشه از لامپ‌های دارای نور ترکیبی با رنگ متمایل به آفتاب و نور خورشید استفاده شود.

 

نورهای زرد و آفتابی، اشعه فرابنفش کمتری دارند.

نورهای زرد و آفتابی، اشعه فرابنفش کمتری دارند.

 

رنگ وسایل منزل و لباس‌ها در نور مهتابی و آفتابی متفاوت دیده می شود

رنگ نور در نمایش رنگ وسایل خانه، تاثیر بسیار زیادی دارد. البته در نهایت همه چیز بستگی به سلیقه شما دارد.

 

رنگ وسایل منزل و لباس‌ها در نور مهتابی و آفتابی متفاوت دیده می شود

رنگ وسایل منزل و لباس‌ها در نور مهتابی و آفتابی متفاوت دیده می شود

 

با نورهای سفید، محیط خانه بزرگتر به چشم می‌آید

نورهای مهتابی و سفید، خانه را بزرگتر از ابعاد واقعی نشان می‌دهند.

 

با نورهای سفید، محیط خانه بزرگتر به چشم می‌آید

با نورهای سفید، محیط خانه بزرگتر به چشم می‌آید

 

نکات مهم در انتخاب نور

نکات مهم در انتخاب نور

 

هنگام خرید، به دمای رنگ لامپ که روی جعبه و بدنه آن نوشته شده، دقت کنید!
برای لامپ‌ های خانگی ۳ رنگ اصلی وجود دارد که توسط کارخانه‌ سازنده نام گذاری می شوند. در هنگام خرید لامپ، برای اینکه با نام‌های مختلفی چون نورِ روز، سفید یخی، آفتابی، سفید گرم، سفید سرد و … سردرگم نشوید، به عدد دمای رنگ لامپ دقت کنید. اگر این عدد در حدود ۳۰۰۰K بود، رنگ نور به آفتابی شبیه است. اگر عدد دمای رنگ به ۶۰۰۰K نزدیک بود، رنگ نور آن به سفید نزدیک است و و اعداد میانی، به رنگ‌های بین آفتابی و سفید نزدیک هستند.

  • دمای رنگ لامپ سمت چپ در حدود ۳۰۰۰K است و رنگش به آفتابی نزدیک است.
  • دمای رنگ لامپ وسط در حدود ۴۵۰۰K است و رنگش بین آفتابی و سفید است.
  • دمای رنگ لامپ سمت راست در حدود ۶۰۰۰K است و رنگش به سفید نزدیک است.

 

مقایسه نور بر حسب کلوین

مقایسه نور بر حسب کلوین

بسیاری از محصولات لوستر مون، مثل لوستر دیواری طرح گرد دارای سه حالت نوردهی، LED آفتابی و مهتابی و ترکیبی هستند.

لوستر «مون» انتخابی برای حرفه ای ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *