راهنمای خرید

آشنایی با لامپ فیلامنت

آشنایی با لامپ فیلامنت

لامپ فیلامنت، یک منبع نوری جدید است که در سایزبندی های مختلف به بازار عرضه شده است. لامپ های فیلامنتی با ویژگی های منحصر به فرد و جذاب توانسته اند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کنند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع لامپ لوستر ال ای دی فیلامنت و تفاوت این لامپ با لامپ های رشته‌ای (ادیسونی) می پردازیم.

 

 

لامپ لوستر ال ای دی فیلامنت

لامپهای فیلامنتی (Filament Bulb Lamp) را به راحتی می توانید با لامپ های موجود در خانه عوض کنید. بهترین لامپ برای لوستر، لامپ فیلامنتی است چراکه، طیف نور و روشنایی آن به لامپ های رشته ای بسیار نزدیک  است و مصرف برق فوق العاده کمی هم دارد. ویژگی دیگر لامپ های فیلامنتی در مقایسه با لامپ های قدیمی، میزان گرمای تولیدی است که این مقدار در لامپ های فیلامنتی بسیار کمتر است.

 

لامپ لوستر ال ای دی فیلامنت

لامپ لوستر ال ای دی فیلامنت

 

تفاوت لامپ رشته‌ای (ادیسونی) با فیلامنت

در لامپ رشته‌ای قدیمی، داخل شیشه لامپ، رشته‌های سیمی از جنس تنگستن و شبیه به فنر به کار رفته است. استفاده از تنگستن، به دلیل دمای ذوب بالای آن است. همچنین به منظور جلوگیری از احتراق تنگستن در دمای بالا، این رشته‌ها در داخل محفظه‌ای بدون اکسیژن (شیشه لامپ) قرار داده می شدند، البته در لامپ های جدیدتر برای جلوگیری از سوختن تنگستن، از گازهای بی اثر مانند نیتروژن و آرگون استفاده می شود.
ساختار لامپ های رشته ای به گونه ای است که در آن ها جریان الکتریکی به رشته‌های مقاومتی داخل لامپ، ارسال می شود. در نتیجه این عمل، دمای رشته ها افزایش دما یافته و از خود نور صاتع می کنند. به طور کلی، اغلب لامپ‌های رشته ای 90 درصد انرژی دریافتی را به گرما و تنها 10 درصد باقی را به نور تبدیل می‌کنند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

 

تفاوت لامپ رشته‌ای (ادیسونی) با فیلامنت

تفاوت لامپ رشته‌ای (ادیسونی) با فیلامنت

 

لامپ‌های فیلامنتی LED-SMD از رشته‌ (فیلامنت) LED-SMD ساخته شده‌اند، و برخلاف لامپ‌های رشته‌ای قدیمی به جای گرما، در آن ها از دیودهای ساطع کننده نور برای تولید نور استفاده شده است. نوار فلزی و LED-SMD، اغلب با شیشه یا ماده شفاف دیگری پوشانده می‌شود. سپس با استفاده از فسفر، نور ساطع شده از LED ها از رنگ آبی به زرد گرمتر، مشابه با نور لامپ‌های رشته‌ای قدیمی، تبدیل می شود. لامپ‌های فیلامنت به شکل‌های گرد یا کروی، لوله‌ای، گلابی، شمعی، استاندارد، ستاره‌ای و… طراحی شده‌اند.

 

نکات مهم در خرید لامپ های فیلامنت

نکات مهم در خرید لامپ های فیلامنت

 

چه نکاتی را در خرید لامپ فیلامنتی باید در نظر گرفت؟

پایه لامپ فیلامنتی
قبل از خرید هر نوع لامپی، باید اندازه سرپیچی که قصد وصل کردن لامپ به آن را دارید، بررسی کنید. به طور معمول، لامپ های فیلامنتی بازار در اندازه‌های E14 یا E27 پیچی هستند.

 

پایه لامپ فیلامنتی

پایه لامپ فیلامنتی

 

دمای رنگ نور لامپ فیلامنتی

لامپ‌های فیلامنتی برای اینکه طیف نوری مشابه با لامپ‌های قدیمی داشته باشند، اغلب در رنگ‌ها گرم تا سفید خیلی گرم تولید شده‌اند.

 

دمای رنگ نور لامپ فیلامنتی

دمای رنگ نور لامپ فیلامنتی

 

روشنایی لامپ فیلامنتی

با توجه به اینکه لامپ‌های فیلامنتی در بیشتر موارد، به عنوان یک کالای دکوراتیو به کار می‌روند، روشنایی زیادی ایجاد نمی کنند.

در هنگام خرید لامپ به جای مقدار توان لامپ (چند وات)، مقدار لومن آن را بررسی کنید. هر چه عدد لومن بزرگتر باشد، روشنایی لامپ بیشتر است.

 

روشنایی لامپ فیلامنتی

روشنایی لامپ فیلامنتی

 

کلیدهای دیمر لامپ فیلامنت
کلیدهای دیمر بسیار مفید و کاربردی هستند. با کلید دیمر، میزان نور لامپ را با توجه به نور محیط می‌توانید تنظیم کنید. البته همه لامپ‌های عرضه شده در بازار این ویژگی را ندارند.

 

کلیدهای دیمر لامپ فیلامنت

کلیدهای دیمر لامپ فیلامنت

 

مزایای لامپ‌ فیلامنت

اگرچه لامپ‌های فیلامنت در مقایسه با لامپ‌های معمولی LED و SMD و لامپ‌های ادیسونی، قیمت گران‌تری دارند و طول عمر آنها بسیار کمتر از لامپ LED است اما اگر قصد خرید یک لامپ دکوراتیو با ظاهری بسیار زیبا و کلاسیک را دارید، بهترین انتخاب یک لامپ فیلامنت است.

 

مزایای لامپ‌ فیلامنت

مزایای لامپ‌ فیلامنت

 

از مزایای لامپ‌های فیلامنت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مصرف انرژی بسیار کم در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای قدیمی
  • قابل سفارش با دمای نوری مختلف
  • تنوع در شکل و مدل
  • طول عمر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای
  • سازگار با محیط زیست
  • عدم تولید گرما
  • روشن شدن فوری
  • سازگار با فناوری‌های جدید و محیط زیست
لامپ فیلامنت

لامپ فیلامنت

 

سخن پایانی
لامپ‌های فیلامنتی منبع نوری جدیدی هستندکه به لحاظ ظاهری بسیار شبیه به لامپ های رشته ای قدیمی هستند. تفاوت مهم لامپ های فیلامنت، مصرف بسیار پایین تر و  عدم تولید گرما است؛ این لامپ ها همچنین به طور کلی عمر مفید قابل قبولی دارند. می توان در لوستر (البته بیشتر در لوسترهای کریستالی) از لامپ های فیلامنتی استفاده نمود.

 

شما می توانید بدون نیاز به خروج از منزل،  از تنوع بالای محصولات روشنایی موجود در فروشگاه آنلاین لوستر مون بهره مند شوید.

 

لامپ های فیلامنتی

لامپ های فیلامنتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *