عمومی

نورپردازی دقیق چیست؟

نورپردازی دقیق چیست

 

همه ما میدانیم که نورپردازی صحیح تاثیر بسیار زیادی در افزایش جذابیت یک محیط ایفا می کند. به طورکلی نور یکی از عناصر مهم در زندگی روزمره‌ی ما است که فعالیت‌های روزانه‌ی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تصور اینکه در یک جهان بدون نور زندگی کنیم برای ما بسیار مشکل است. در این مقاله قصد داریم به توضیح نکاتی درباره‌ی نورپردازی دقیق و بهتر در طراحی دکوراسیون بپردازیم.

 

 

 

چهار نوع نورپردازی دقیق:

 

نورپردازی دقیق

چهار نوع نورپردازی دقیق

 

نورپردازی محیط

در نورپردازی محیط، یک فضای معین، مانند اتاق، یا سالن پذیرایی، با سطح نرمی از یک نور عمومی پر می‌شود. حجم و شدت نور در نورپردازی محیطريال به اندازه‌ای است که اشیا به خوبی دیده شوند.

 

نورپردازی محیط

نورپردازی محیط

 

نورپردازی کار

در نورپردازی اتاق کار، نور به یک منطقه‌ی مشخص تابیده می‌شود؛ و به طور معمول، این منطقه مشخص شده، دارای کاربرد انجام فعالیت‌های بشری مانند مطالعه یا تهیه‌ی غذا است.

 

نورپردازی کار

نورپردازی اتاق کار

 

نورپردازی متمرکز

نورپردازی متمرکز نوعی از نورپردازی کار است که عمدتاً برای تمرکز بر روی آثار هنری و یا ویژگی‌های معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نورپردازی متمرکز

نورپردازی متمرکز

 

نورپردازی زینتی

از نورپردازی زینتی نیز برای زیبایی بخشیدن به محیط استفاده می‌شود. این نورپردازی باعث افزایش توجه افراد را به سوژه ای یا قسمتی خاصی از فضای داخل می شود.. معمولاً نور‌های زینتی در ناحیه‌ی مرکزی اتاق قرار می‌گیرند.

 

نورپردازی زینتی

نورپردازی زینتی

 

قواعد اساسی نورپردازی صحیح

در مبحث قواعد اساسی نورپردازی صحیح، یکی از مهمترین اصولی که اغلب نیز نادیده گرفته می‌شود، روشنایی بخشیدن به فضاهایی است که بیشترین استفاده را دارند؛ یعنی کارهای زیادی در آن ناحیه انجام می‌شود یا افراد معمولاً در آنجا حضور بیشتری پیدا می‌کنند. البته این توجه و متمرکز کردن نور نباید به گونه ای باشند که آرامش دیداری در سایر قسمت ها دچار مشکل شود.

یک تصور رایج آن است که شما نیاز به روشن کردن کل اتاق دارید. این تصور نادرست است و در مقابل باید سعی کنید به جای روشن کردن کل اتاق منابع نور و فواصل آن‌ها را به درستی تنظیم کنید.

دلیل پر نور به نظر رسیدن بعضی از اتاق‌ها لزوماً تعداد زیاد منابع نور نیست بلکه چینش درست آن‌ها و در نتیجه ترکیب درستی از نورهای مختلف است. مهم‌ترین گزینه از میان اصول اساسی نورپردازی دکوراسیون داخلی، آن است که بر اساس عملکرد فضای مورد استفاده‌، آن قسمت را نورپردازی کرد.

 

قواعد اساسی نورپردازی صحیح

قواعد اساسی نورپردازی صحیح

 

نورپردازی دقیق نشیمن

برای نشیمن یا سالن اصلی باید نور از چهارگوشه بتابد؛ در حالت مطلوب نور باید از سه گوشه به بیرون تابیده و از گوشه‌ی چهارم بر روی یک گیاه یا یک شی تزیینی متمرکز شود.

 

قواعد اساسی نورپردازی صحیح

نورپردازی دقیق نشیمن

 

نورپردازی دقیق ناهارخوری

برای فضای مربوط به ناهارخوری نور مناسب آن است که بهتر است در بالای میز یک لوستر آویزان شود.

 

نورپردازی دقیق ناهارخوری

نورپردازی دقیق ناهارخوری

 

نورپردازی دقیق آشپزخانه

برای نورپردازی آشپزخانه باید تمرکز بر نواحی مربوط به فعالیت باشد؛ اجاق گاز، کابینت‌ها و یخچال، مهم‌ترین نقاطی هستند که باید نور بر آن‌ها متمرکز باشد.

 

نورپردازی دقیق آشپزخانه

نورپردازی دقیق آشپزخانه

اگر به مبحث نورپردازی آشپزخانه و مشاهده تصاویر آن علاقه مند هستید، مشاهده مطلب “مدل های لوستر مدرن آشپزخانه” خالی از لطف نیست.

نورپردازی دقیق اتاق خواب

برای اتاق خواب نیاز به نور شدید ندارید؛ نورها در این فضا باید به صورت ملایم تابیده شوند. بنابراین محل قرارگیری منابع نور نباید دقیقا رو به روی چشمان شما باشد. استفاده از لامپ‌های کوچک و با نور ملایم، بهترین گزینه به عنوان نور مناسب دکوراسیون اتاق خواب است.

 

نورپردازی دقیق اتاق خواب

نورپردازی دقیق اتاق خواب

 

نورپردازی دقیق حمام

بهترین نورپردازی برای حمام استفاده از نورهای جانبی است. اگر حمام شما نسبتاً بزرگ است، یک انتخاب هوشمندانه، استفاده از یک منبع نور در بالای دوش آب است. همچنین وجود آینه‌ در حمام، نیز می‌تواند به تقویت نور کمک کند و آن را در تمام محیط بازتاب دهد.

 

نورپردازی در حمام

نورپردازی دقیق حمام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *