راهنمای خرید

آباژور، کاربرد و مزایا

آباژور یا همان نورتاب وسیله‌ای است که از طریق یک شید (کلاهک)، منبع نور را می پوشاند تا نوری که از آن ساطع می‌شود را پخش کند. آباژور‌ها می‌توانند از طیف گسترده‌ای از مواد مانند کاغذ، شیشه یا پارچه ساخته شوند. معمولاً مخروطی یا استوانه‌ای شکل هستند. در آباژورها علاوه بر اینکه هدف روشنایی محسوس محیط است، معمولاً تأکید قابل توجهی نیز به ویژگی‌های تزیینی و زیبایی شناختی آن‌ها می‌شود. برای کسب اطلاعات آباژورها، کاربرد و مزایای آن این مقاله تا پایان مطالعه کنید.  
 

آباژور چیست؟

آباژور از سه قسمت پایه، منبع روشنایی (لامپ) و شید یا همان کلاهک تشکیل شده است. این وسیله دو کاربرد عمده دارد، یکی اینکه می‌تواند نور محسوسی را در فضا ساطع کند، دوم اینکه به عنوان یک عنصر تزیینی در دکوراسیون خانه در نظر گرفته می‌شود. برای مطالعه، کسب آرامش و انجام هر نوع فعالیتی که به نور غیرمستقیم نیاز باشد، آباژور می‌تواند انتخابی عالی باشد. به ویژه احساس آرامشی که از این وسیله ساطع می‌شود، می‌تواند به خواب بهتر افراد کمک کند.  

انواع آباژور

معمولا آباژورها به دو دسته کلی رومیزی و استاده تقسیم می‌شوند. که از نظر کارایی کمی باهم متفاوت هستند. معمولا از آباژور های رومیزی برای اتاق خواب و قرارگیری در کنار تخت خواب و یا بر روی میز متالعه استفاده می‌شود. تا به اینجای بخث شاید سوال آباژور چیست کمی برایمان واضح شده باشد. آباژورهای ایستاده کاربرد بیشتری نسبت به آباژور رومیزی دارد. معمولا از آباژور ایستاده می‌توان در هر فضایی استفاده کرد. در قسمتی از اتاق نشیمن، گوشه فضای پذیرایی یا اتاق خواب. حتی از این مدل می‌توان در محیط های اداری و لابی ساختمان ها نیز استفاده کرد. در هنگام خرید آباژور مانند دیگر وسایل منزل باید اقدامات خاصی انجام دهید و همچنین نکات ویژه ای را مد نظر قرار دهید. ما در این مقاله سعی داریم تا حدودی شما را با نحوه خرید یک آباژور مناسب آشنا کنیم. اگر می خواهید یک خرید خوب داشته باشید، حتما این نکات را در نظر بگیرید.

اهمیت استفاده از آباژور

جدای از محل کار، خانه به عنوان مکانی در نظر گرفته می‌شود که بیشتر مردم زمان خود را در آن سپری می‌کنند. خانه از اتاق‌های مختلفی مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و سایر فضاها تشکیل شده است. فرقی نمی‌کند که آباژور کجا قرار بگیرد. شما می‌خواهید چیزی متناسب با اتاق خود داشته باشید و آن را با به گونه‌ای زیبا در معرض دید قرار دهید. بسیاری از صاحبان خانه تمایل دارند این واقعیت را نادیده بگیرند که یک آباژور باکیفیت بالا می‌تواند زیبایی و احساس خوبی را به یک اتاق منتقل کند. بعد از گذراندن فعالیت‌های شدید در طول روز و بازگشت به خانه، واقعاً نیاز دارید که در خانه خود احساس راحتی کنید و یک آباژور عالی و مناسب همان چیزی است که نیاز دارید. بهترین آباژورها، به اندازه‌ای نور را بازتاب می‌دهند که خیلی روشن و آزاردهنده نباشد و هنوز هم بتواند اتاق را روشن نگه دارد. آباژورها گزینه بسیار خوبی برای ایجاد سایه روشن‌ها در فضا هستند. آن‌ها نیازهای مربوط به روشنایی را برطرف می‌کنند و خیلی هم گران نیستند! شاید مدل‌هایی که از چوب طبیعی برای پایه و از پارچۀ باکیفیت برای شید ساخته شده باشند، کمی پُرهزینه‌تر از آباژورهای معمولی باشند، اما ارزش خرید بالایی دارند. آباژورها در پخش نور و اطمینان از عدم روشن بودن بیش از حد محیط، بسیار کارآمد هستند و نور ملایم و دلنشینی را به فضا منتقل می‌کنند. با استفاده از انواع مدل‌های آباژور، می‌توانید چشم انداز هر اتاق را به میزان قابل توجهی تغییر دهید. بسیار مهم است که آباژورهایی را برای خانه خود انتخاب کنید که ظاهر زیبایی را نشان دهند و مطابق با سبک دکوراسیون منزل باشند.  

اهمیت توجه به ظاهر آباژور و جلوه دادن به فضای داخلی

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام خرید آباژور برای بعضی افراد، زیبایی و مدرن بودن آباژور می باشد؛ به طوری که ظاهر مناسبی داشته باشد و با ترکیب دکوراسیون داخلی منزل در تعادل باشد. البته در این موضوع جای اشکال گرفتن وجود ندارد و این مورد کاملا سلیقه ای است. این افراد اگر از کاربرد آباژور نمی خواهند استفاده خاصی داشته باشند، بهتر است در موقع خرید آباژور زیبایی، سایز آباژور، ایستاده یا رومیزی بودن آباژور را مد نظر قرار دهند. علاوه بر این و مهمتر از آن باید به کلاسیک یا مدرن بودن آباژور نیز توجه داشته باشند. اگر فضای منزل کاملا مدرن است بهتر است از اینگونه آباژور ها استفاده کنید و برعکس اگر دکوراسیون داخلی منزل شما کلاسیک و سنتی است، آباژور رومیزی سنتی و کلاسیک می تواند بهترین گزینه برای منزل شما باشد.  

آباژور ایستاده یا رومیزی؟

یکی از سوال های متداول بین افراد، این است که آیا آباژور ایستاده برای منزل شان مناسب است یا آباژور رومیزی؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم که در وهله اول این موضوع کاملا بستگی به سلیقه شما و نیازی که از خرید آباژور احساس می کنید، دارد. اگر می خواهید تنها فضای محدودی از میز و اتاق روشن شود بهتر است از آباژورهای رومیزی و البته با کلاهک های روشن استفاده کنید تا از حداکثر نور آن بهره مند شوید. اما برعکس اگر قصد دارید از آباژور به عنوان تزیین و در دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید، به شما خرید آباژورهای مدرن ایستاده و با کلاهک و رنگ های تیره را پیشنهاد می کنیم. البته قیمت این مدل آباژورها به نسبت آباژورهای رومیزی کمی گران تر است.  

نکات جامع خرید آباژور

موقع خرید آباژور به این چند نکته مختصر نیز توجه کنید تا بتوانید از همه لحاظ از خریدتان اطمینان حاصل کنید. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. توجه به وضعیت لوستر و چراغ ها
  2. توجه به کیفیت و سالم بودن آباژور
  3. ارتفاع کلاهک آباژور از سطح زمین یا میز
  4. طول و عرض و ابعاد آباژور
  5. شکل ظاهری
  6. قیمت و بسیاری موارد دیگر که حتما در هنگام تهیه آباژور حتما باید آنها را مد نظر قرار دهید
  اگر یک آباژور ساده‌ای در خانه خود دارید، ممکن است بخواهید نگاهی به آباژورهای منحصربه فرد دیگری نیز بیاندازید. از تصاویر و الگوهای رنگارنگ الهام بگیرید؛ اگر تنها نگران شید هستید، انتخاب شیدهای رنگی و در متریال‌های گوناکون می‌توانند گزینه‌ای عالی باشند. حتی به طرح و الگوی روی شید توجه کنید، طرح ساده رنگی دوست دارید یا الگوهای گُل‌دار و راه راه! هر مدل را که انتخاب می‌کنید، باید مطابق با سبک دکوراسیون فضای شما باشد تا به عنوان یک عنصر تکمیل کننده قلمداد شود. برای مشاهده موجودی کالاها در وب سایت صنایع روشنایی «مون» و بهره مندی از خرید اینترنتی همین حالا به فروشگاه آنلاین «مون» مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *