عمومی

تاریخچه لوستر در ایران و جهان

تاریخچه لوستر در ایران و جهان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید که شکل و کار کردن اولین لوسترها به چه صورت بوده است. با ما تا آخر مقاله همراه باشید تا با دنیای این محصول زینتی و کاربردی بیشتر آشنا شوید.

 

لوستر از دیرباز کالایی درباری بوده و جای در کاخ های سلاطین بوده و بدست صنعتگران زمانه خود با توجه به صنایع و فرهنگ همان زمان ساخته می شده است. در بسیاری لوستر های قدیمی از شمع به جای برق و لامپ استفاده می‌شده و اکثر آن‌ها را از جنس چوب های مختلف و فلزات می‌ساختند و با ریسمان یا زنجیر از سقفهای بلند امارتها آویزان می کردند . طبعاً ابزارهایی با دسته های بلند هم برای روشن، خاموش و یا تعویض شمع ها نیز در اختیار بود.
تکامل لوسترها سرعت چشمگیری در پیشرفت داشته اند و به عنوان یک وسیله ضروری به منازل راه پیدا کردند و از حالت های لوستر شمعی و یا بعضاً روشنایی های گازی و بالاخره به لوستر های برقی و لوستر های لامپی تبدیل شدند.

 

تاریخچه لوسترسازی در ایران

در طول این دوره پیشرفت و تکامل لوستر و روشنایی به شکل ظاهری انواع لوستر اعم از لوستر شاخه ای، لوستر سقفی و لوستر آویز به زیبایی آن ها توجه خیلی زیادی شد و ماحصل آن آنچه است که امروزه در همه جا و اطراف ما وجود دارد. یکی از کشورهای صاحب سبک و ریشه دار در زمینه روشنایی و لوستر که زبان زد همه در دنیا هستند فرانسه می باشد و این کشور در زمینه روشنایی و لوستر و صنعت آن پیشرو بوده و هست.

تاریخچه لوستر در ایران

هرچند باید گفت که ابداع کننده اولین طرح هاي لوستر، ايتاليايي ها از سال ۱۵۰۰ميلادي بوده‌اند، فکر استفاده از لوستر به عنوان يک وسیله دکوری و زينتي را به جهان ارائه کردند اما یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین لوسترهای موجود در دنیا در کلیسای نتردام قرار دارد. کلیسای نتردام در جزیره سیته در وسط رود سن و در مرکز شهر پاریس، پایتخت کشور فرانسه واقع شده است. این کلیسا که در زبان فرانسه به معنای «بانوی پاریس» می باشد، یکی از معروف ترین و تاریخی ترین کلیساهای موجود در دنیا به حساب می‌آید و هرساله چیزی بیش از ۱۳ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند.

 

پیشینه لوستر در ایران و جهان

ولی عظیم ترین لوستر کریستالی دنیا تحفه ای از ملکه انگلیس (ویکتوریا) بود که در کاخ دولما باغچه در استانبول قرار دارد. قصر دولما باغچه در استانبول ترکیه است و بین سالهای ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶، به امر سلطان عبدالمجید اول، سی و یکمین پادشاه عثمانی ها، بنا شده‌. قصر دلما باغچه ی ۶۰۰ متری با تالار باشکوه و بزرگش که با ۵۶ ستون داخل آن و لوستر عظیم کریستالی با وزنی بالغ بر ۵/۴ تن که ۷۵۰ عدد لامپ‌ زیبا دارد نمونه ای از اعجاب معماری در ترکیه به شمار می رود و برای توریست ها و گردشگرانی هایی که به تمدن و تاریخ عثمانی ها علاقه‌ دارند محلی زیبا، جذاب و خاطره انگیز میباشد. همانطور که گفته شد این لوستر باشکوه و عظمت هدیه‌ای از جانب ملکه انگلیس ویکتوریای اول بوده است.

تاریخچه لوستر

ساخت و تولید لوستر یکی از قدیمی ترین صنایع در کشورمان ایران محسوب م یشود. حرفه لوستر و روشنایی سازی نیاز به دقت و سلیقه فراوان دارد و کار بسیار ظریفی است به همین خاطر، این حرفه و صنعت در ایران بسیار پیشرفت کرده و موفق بوده است. از آنجا که هنر نزد ایرانیان است و همیشه افرادی با ذوق و هنرمند و با سلیقه گام های بلندی در توسعه این صنعت آنیخته با هنر برداشته اند لذاساخت و تولید لوستر هم نیاز به هنر و خلاقیت فراوانی دارد و البته باید در تولید لوستر و روشنایی دقت و ملاحظه زیادی داشت و اگر کمی اقتصادی به مسئله و موضوع اندیشه کنیم می توان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و سیم کشی درست و مناسب و لامپ‌های کم مصرف همچون لامپ های ال ای دی ایرانی (LED)، لامپ ال ای دی خارجی، لامپ فیلمانتی، لامپ اس ام دی (SMD)، لامپ میتره و لامپ های هالوژنی (Halogen) در لوستر از کمترین برق و انرژی استفاده کنیم و در مصرف انرژی برق هم صرفه جویی می‌شود.

 

تاریخچه لوستر ایرانی

حرم امام رضا (ع) در مشهد، از اولین مکان ‌هایی بوده که در آن جا از برق به منظور تولید نور و روشنایی مصرف شده است. در اول سال‌ های قرن سیزدهم هجری خورشیدی، از سمت دولت تصمیم گرفته شد تا در کوچه ها، لامپ هایی به صورت فانوس به وسیله شهرداری یا این که بلدیه نصب شوند. این لامپ‌ ها فانوس‌ هایی دیواری بودند که در مسافت چهار متری از زمین بر روی دیوار و یا این که بر روی شالوده ‌های چدنی نصب می ‌شدند.

 

تاریخچه لوستر در جهان

با این که خاستگاه نخستین لوستر، در اروپا بوده میباشد البته امروزه منزلت صنعت لوستر سازی در کشور‌ایران و کیفیت بالای محصول های ایرانی، را نمی توان نادیده گرفت. به کار گیری از فلز برنج، شیشه، بلور و دیگر مواد و پباده سازی لوستر های ایرانی موجب گردیده تا یکی از شایسته ترین و با کیفیت ترین محصول هات دکوراتیو در دنیا شناخته شوند.
صنایع لوستر «مون» در ایران با در نظر گرفتن سلیقه و رضایت مشتری ضمن درک شرایط و سلایق روز، تولید طیف گسترده ای از لوسترهای متنوع و کاربردی را در برناه کاری خود گنجانده است. این شرکت با در نظر گرفتن توان اقتصادی و اقتضای نیاز مشتریان، فروش آنلاین با انتخاب آسان و ثبت سفارش ساده را در برنامه کاری خود گنجانده است. برای دیدن محصولات به فروشگاه آنلاین لوستر مون مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *