عمومی

آبکاری لوستر چگونه انجام می شود | معرفی انواع آبکاری لوستر

معرفی انواع آبکاری لوستر

زیبایی و درخشندگی ویژگی هایی بسیار مهم و جدایی ناپذیر لوستر هستند، به همین دلیل در صنایع روشنایی، برای ایجاد درخشندگی و دوام بر روی بدنه لوسترهای فلزی، فرایندی به نام آبکاری انجام می شود. موضوع اصلی این مقاله از مجله لوستر «مون» آبکاری لوستر است.

 

 

آبکاری چیست؟

هدف از انجام فرآیند آبکاری الکتریکی، رسوب دادن نیکل، طلا یا نقره روی فلزات است. امروزه آبکاری الکتریکی در مقایسه با گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته است و نه تنها مرحله پایانی در خط تولید بعضی محصولات است، بلکه برای ایجاد پوشش‌های محافظی مثل کادمیم، کروم یا اکسید آلومینیوم روی قطعات نیز به کار می رود.

اساس آبکاری الکتریکی به این صورت است که در اثر عبور جریان مستقیم از یک الکترولیت، فلز محلول در آن روی کاتد رسوب کرده و به این ترتیب مقداری از آند وارد محلول می شود، به این ترتیب الکترولیت ثابت می ماند.

آبکاری چیست؟

آبکاری چیست؟

 

موارد استفاده آبکاری الکتریکی

  • ایجاد پوشش های تزیینی و محافظ، اصلاح سطوح ساییده شده
  • بخش هایی از محصول که به صورت اضافه ماشین‌ کاری شده اند
  • قطعه سازی و شکل دهی الکتریکی قطعاتی که دارای زوایای مقعر  و جزییات زیادی هستند
  • ابعاد دقیق و سطوح طرح دار (مثل صفحات چاپی) هستند
  • عملیات آند کاری
  • تمیزکاری الکترولیتی
  • پرداخت الکترولیتی
  • اسید شویی آندی
  • استخراج و تصفیه فلزات
موارد استفاده آبکاری الکتریکی

موارد استفاده آبکاری الکتریکی

 

انواع آبکاری بدنه لوستر

  • نیکل براق: نیکل در اصطلاح آبکاری مادر آبکاری به شمار می رود. نیکل بعد از تمیزکاری قطعات به روی آن ها می نشیند و پوشش محکم و جلای خاصی به قطعه ایجاد می کند.
  • کروم: کروم خود به تنهایی فقط در سخت کاری قالب ها استفاده می شود . البته استفاده از کروم بر روی نیکل هم می تواند علاوه بر اینکه جلوه ویژه ای ایجاد می کند، پوشش سختی بر روی نیکل به وجود آورده و ضخامت قطعه را تا چندین سال افزایش می دهد.

 

ضمانت آبکاری لوستر

ضمانت آبکاری لوستر

 

  • صدفی (ساتن): همان نیکل است، اما از نوع مات. آبکاری صدفی بیشتر با هدف افزایش زیبایی قطعات ترکیبی لوستر، نرده و شیرآلات استفاده می شود. البته نیکل مات خود به تنهایی هم مانند نیکل براق کاربردهای مجزایی دارد.
  • طلا: از آنجایی که طلا مورد  علاقه بسیاری از افراد است، استفاده از آن در آبکاری به روی قطعات فلزی نیز بسیار رایج است. در آبکاری طلایی، مرحله اول آبکاری با نیکل است و آبکاری با طلا پس از نیکل براق و نیکل صدفی انجام می شود .

 

لوستر آبکاری طلا

لوستر آبکاری طلا

 

  • مس مشکی: از پوشش یک لایه مس، اکسید کربن و با کمی پرداختکاری و پوشش کیلر به ساخته می شود.
  • زرد: آبکاری با رنگ زرد، همانند طلا و نقره بعد از نیکل به روی قطعه می نشیند و تقریبا همرنگ طلا است.

 

آنادایز: آبکاری روی آلومینیوم (غیر هادی)

آلوداین: آبکاری روی آلومینیوم (هادی)

هارد آنادایز: سخت کاری روی قطعات آلومینیوم

 

دسته بندی های موجود درصنعت آبکاری

آبکاری تزیینی:

زمانی از آبکاری تزیینی سخن به میان می آید که هدف از آن افزایش چشم نوازی سطح محصول است و پوشش ایجاد شده کاربردی از نظر فنی نداشته باشد. آبکاری لوستر در صنایع روشنایی نیز اغلب از نوع آبکاری تزیینی است.

 

آبکاری تزیینی

آبکاری تزیینی

 

آبکاری کاربردی

آبکاری کاربرد و انواع گوناگونی دارد و میزان انتظار از کارایی یک قطعه یا محصول به همراه در نظر گرفتن ویژگی های فنی و اقتصادی است که تعیین کننده نوع پوشش آبکاری است. برای مثال پوشش های زیر در صنعت کاربردهای بسیار زیادی دارند.
پوشش های روی از طریق آبکاری با امکان ترکیب با کرماته کاری، لایه های آلیاژ روی، پوشش ترکیبی مس/نیکل/کروم و یا پوشش های نیکل شیمیای ، کروم سخت، آنودایزینگ نقره و آب طلا و پوشش های متنوع دیگری که دارای نتایج مختلف برای آبکاری کاربردی می باشند.

آبکاری کاربردی

آبکاری کاربردی

آبکاری تلفیقی ( تزیینی وکاربردی)

محافظت در برابر خوردگی و استهلاک، همراه با حفظ زیبایی ظاهری برای بسیاری از محصولات ضروری است. به عنوان مثال برای قطعات مورد استفاده در صنایع خودروسازی و صنایع تولید لوازم خانگی، بسیار مهم است که علاوه بر افزایش دوام و استحکام، زیبایی سطح دچار مشکل نشود. د راین موارد از آبکاری، به عنوان تلفیقی از محافظت و زیبایی استفاده می شود که به آن آبکاری تلفیقی می گویند.

 

آبکاری تلفیقی

آبکاری تلفیقی

 

کلام پایانی

در این مقاله، به بررسی فرآیند آبکاری و انواع آن در صنایع روشنایی پرداختیم. آبکاری بدنه لوسترهای «مون» با هدف درخشندگی بیشتر و افزایش عمر محصول با بالاترین کیفیت انجام می شود تا رضایت شما مشتریان گرانقدر به طور کامل تامین گردد.

 

آبکاری قطعات لوستر

آبکاری قطعات لوستر

 

مطالب مرتبط:

تفاوت آلیاژ به کار رفته در ساخت لوستر برنجی و لوستر برنزی

 

7 دیدگاه در “آبکاری لوستر چگونه انجام می شود | معرفی انواع آبکاری لوستر

  1. کریم زاده گفت:

    تولید کننده مواد آبکاری با کیفیت تضمینی

  2. فریده گفت:

    واقعا کیفیت آبکاری لوستر هاتون حرف نداره
    من خیلی راضی هستم از خریدم

    1. ممنون از اعتماد و خریدتون
      مبارکتون باشه انشالله

  3. قاسمپور گفت:

    خیلی عالی بود

  4. علی بخشی گفت:

    سلام
    به رنگ برنزی نقره ای که به مرور رنگشان تیره شده قصد آبکاری مجدد را دارم لطفاً رهنمائی بفرمائید چکار کنم در شهر قزوین ساکن هستم چگونه ارسال نمایم و هزینه آبکاری به چه صورتی می باشد

    با سپاس علی بخشی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *