نظافت و نگهداری

سیاه شدن لوستر | چطور لوسترها را تمیز کنیم؟

سیاه شدن لوستر | چطور لوسترها را تمیز کنیم؟

در این مطلب به یک سوال بسیار رایج پاسخ می دهیم، چرا لوسترها سیاه می شوند؟

شاید شما هم از سیاه شدن لوسترتان ناراحت شده باشید و به این فکر کنید که پول خود را برای یک کالای بی کیفیت خرج کرده اید. در لوستر مون، تا انتهای این نوشتار با ما باشید تا اطلاعات کافی را در مورد علت سیاه شدن لوستر و همچنین راهکارهای جلوگیری از این موضوع، کسب نمایید.

سیاه شدن فقط برای لوستر های برنزی استیل نیست و این مساله ممکن است برای لوستر های مختلف بوجود بیاید ، اما از آنجایی که لوسترهای برنزی و لوسترهای استیل بیشتر دچار این مشکل می شوند، در این مطلب، به بررسی علل سیاه شدن این نوع از لوسترها پرداخته ایم.

سیاه شدن لوستر های برنزی

لوسترهای برنزی از یک جنس اصلی بدنه و یک لایه آبکاری ساخته شده اند که هر دوی آن ها در سیاه شدن لوستر به طور مستقیم تاثیرگذار هستند.
بدنه لوسترهای برنزی در بالاترین کیفیت از جنس برنج ساخته می شود که فروشندگان در معرفی آن ها، اصطلاح لوستر برنزی را به جای برنج استفاده می کنند. به خاطر داشته باشید که آلیاژ برنج به دلیل رنگ، استحکام و شکل پذیری که دارد گزینه بسیار مناسبی برای ساخت لوستر است و تقریبا هیچ تولید کننده ی لوستری برای ساخت محصولات خود از آلیاژ برنز استفاده نمی کند.

پیشتر در مطلبی  با عنوان «تفاوت آلیاژ به کار رفته در ساخت لوستر برنجی و لوستر برنزی» به تفاوت لوسترهای برنزی برنجی پرداخته ایم، که خواندن آن خالی از لطف نیست.

سیاه شدن لوستر های برنزی

سیاه شدن لوستر های برنزی

حال باید بدانیم که جنس بدنه یا در اصطلاح، زیر کار لوستر، چطور باعث سیاه شدن آن می شود؟
پاسخ این است که فلزات به دو شکل در دسترس قرار دارند:

    • فلزاتی که در مجاورت آب یا هوا اکسیده می شوند
    • فلزاتی که در شرایط نرمال آب و هوایی اکسید نمی شوند و یا این امر در آن ها بسیار کند انجام می شود.
زیر کار لوستر، چطور باعث سیاه شدن آن می شود؟

زیر کار لوستر، چطور باعث سیاه شدن آن می شود؟

فلز برنج، یکی از آلیاژهایی است که در مقابل اکسید شدن کاملا مقاوم است و به اصلاح عامیانه “زنگ نمی زند“، ولی اگر به آلیاژ برنج، مقداری فلز آهن اضافه شود، فرایند اکسید شدن شروع شده و همین امر باعث تغییر رنگ لوستر می شود.

پس هر چه میزان آهن مورد استفاده در بدنه لوستر بیشتر باشد احتمال سیاه شدن آن هم بیشتر می شود.

اگر نمی خواهید به مرور زمان لوسترتان سیاه شود، در هنگام خرید حتما به جنس زیرکار آن دقت کنید و از محصولات برنجی خالص استفاده کنید.  همچنین لوسترهایی که از آلومینیوم و یا زاماک در ساخت آن ها استفاده شده است حتی در شرایط مرطوب نیز مقاومت قابل قبولی در برابر اکسید شدن دارند.

سیاه شدن لوستر | چطور لوسترها را تمیز کنیم؟

سیاه شدن لوستر | چطور لوسترها را تمیز کنیم؟

سیاه شدن لوستر های استیل

برای نصب لوستر های سقفی، از یک سینی و یا متناسب با مدل لوستر، تعدادی سیم استفاده می شود. به طورمعمول جنس این سینی از استیل است. بدیهی است که اگر سینی و یا سیم های متصل کننده لوستر، آهنی باشند در شرایط مرطوب و به مرور زمان زنگ زده و سیاه خواهد شد.

قطعات برخی لوستر ها نیز با حلقه های فلزی به سینی نصب می شوند.  این حلقه ها نیز چنانچه از جنس آهن باشند، با گذشت زمان سیاه خواهند شد.

سیاه شدن لوستر های استیل

سیاه شدن لوستر های استیل

کلام پایانی و راه حل جلوگیری از سیاه شدن لوستر

در این مطلب، به علل سیاه شدن لوستر برنزی و استیل پرداختیم اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز مطرح شده، بدنه اصلی لوستر، آبکاری می شود و کیفیت آبکاری نیز خود موضوع بسیار مهمی است که باید هنگام خرید لوستر به آن توجه نمود.

محصولات لوستر «مون» دارای ضمانت آبکاری هستند و در ساخت آن ها استانداردهای زیادی، مدنظر قرار می گیرد تا خریداران محترم، مشکلی بابت سیاه شدن لوستر نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *