نظافت و نگهداری

نظافت لوسترهای کریستالی و برنزی

بی شک زیبایی لوسترهای کریستالی و برنزی، ارتباط ریادی با درخشندگی و تمیزی آن ها دارد. اما برای نظافت لوسترهای کریستالی و برنزی نکات مهمی وجود دارد که آگاهی از آن نه تنها موجب پاکیزگی منبع نور می شود بلکه به به افزایش طول عمر مفید آن ها نیز کمک می کند.

 

 

تمیز کردن لوستر های کریستالی

برای تمیز کردن لوستر های کریستالی ساده ترین و موثرترین راه استفاده از محلول آب و الکل است. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول نظافت لوسترهای کریستالی: کلید برق لوستر را قطع کنید. البته بهتر است برق را از ورودی آن به منزل و یا واحد به طور کامل قطع کنید، چرا که طبق تجربه برخی از نصابان لوستر ، احتمال دارد که برق کشی ساختمان دچار نقص بوده و یا به اشتباه به جای قطع کردن «فاز»، جریان برق «نول» قطع شود، که در نتیجه آن امکان برق گرفتگی فرد است.
مرحله دوم نظافت لوسترهای کریستالی: زیر لوستر خود یک پارچه نرم پهن کنید تا اگر چند قطرات آبی که احتمالا از لوستر می ریزند، توسط پارچه جذب شوند.
مرحله سوم نظافت لوسترهای کریستالی: در یک ظرف به مقدار یک واحد الکل و سه واحد آب بریزید. قسمت های کریستالی لوستر را در این محلول غوطه ور نمایید و بدون آن که از پارچه استفاده کنید بگذارید تا لوسترتان خشک شود.

 

تمیز کردن لوستر برنزی و ریختگی:

نکته: سعی کنید تمیز کردن لوستر را تنها به یکبار در سال محدود نکنید و در طول سال با نظافت مختصری، همواره لوسترتان را تمیز نگه دارید؛ به این ترتیب طول عمر لوستر نیز افزایش می یابد.

حال به سراغ مراحل تمیز کردن لوسترها می رویم:
مرحله اول تمیز کردن لوستر برنزی: لامپ ها و حباب های روی لوستر را به آرامی باز کنید. نظافت لامپ ها را بسیار دقتو کامل انجام دهید، گرد و خاک روی لامپ باعث گرم شدن بیش از حد آن شده و نه تنها مصرف برق را افزایش می دهد بلکه بر روی طول عمر مفید لامپ نیز تاثیر منفی دارد. برای تمیز کردن حباب ها یا لاله ها از محلول آب گرم و پودر صابون استفاده کنید. بهتر آن است که حباب ها را حداقل نیم ساعت درون محلول گذاشته تا کاملا مرطوب شوند، به این ترتیب می توانید آن ها را راحت تر تمیز کنید.
مرحله دوم تمیز کردن لوستر برنزی: در این مرحله شما باید بدنه لوستر را تمیز کنید. برای انجام این کار از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. به دلیل وجود لایه آبکاری روی بدنه این لوستر ها نیاید از مواد شوینده قوی استفاده کنید، در غیر این صورت جلای لوستر رااز بین می رود. اگر با دستمال مرطوب به نتیجه مطلوب خود دست نیافتید، می توانید از پودر صابون با درصد پایین هم استفاده کنید.
مرحله سوم تمیز کردن لوستر برنزی: در این مرحله حباب هاو  آویز های لوستر را دستمال کشیده و روی لوستر قرار دهید. برای نصب لامپ ها نیز صبر کنید تا لوستر به طورکامل خشک شود.

 

نکات مربوط به تمیز کردن لوستر کریستالی

بی شک جذاب ترین بخش یک لوستر کریستالی تشعع نور در گوی های کریستالی و سایر اجزای شفاف آن است. برای تمیز کردن گوی های کریستالی بهترین راه این است که گوی ها را از لوستر جدا کرده و سپس به آرامی آن ها را بشویید. قبل از اینکه قطعات لوستر را از هم جدا کنید، از شکل کامل آن عکس بگیرید تا هنگام سوار کردن مجدد آن، دچار مشکل نشوید.
در صورتی که نمی توانید گوی ها را جدا کنید، زیر لوستر و بر روی زمین یک پتوی نرم پهن کنید. این کار باعث می‎ شود در صورت افتادن بلورهای کریستالی، آسیبی به آن ها وارد نشود.
گوی کریستال را با مایع ظرفشویی و آب ولرم شسته می شود، ولی اگر به این شیوه نوانستید آن ها را تمیز کنید، با تهیه مخلوطی از یک سوم سرکه و دوسوم آب و با کمک برسی بسیار نرم، گوی ها را بشویید و سپس بلافاصله آن را خشک کنید. اگر کریستال جلای خود را از دست داده است،  با سرکه سفید مجددا آن ها را جلا دهید.

در صورتیکه کریستال های لوستر کدر شده اند، برای چرک زدایی می توانید از آمونیاک نیز استفاده کنید. چند قطره آمونیاک را در ظرفی شامل آب ولرم ریخته؛ دستمالی را نرم به مایع آغشته کنید و کریستال ها را با آن تمیز کنید،  سپس با آب ولرم قطعات را آبکشی و آنها را خشک کنید. هنگام تمیز کردن مراقب باشید تا سیم کشی‎ ها خیس نشوند.

در صورتی که به هر دلیل روی کریستالها خط و خش و یا پریدگی کوچکی ایجاد شده است می توانید از خمیر دندان برای ترمیم آن ها استفاده کنید.

 

راهنمای نظافت لوستر

راهنمای نظافت لوستر

 

نکات مربوط به تمیز کردن لوستر برنزی

به خاطر داشته باشید که برای ایجاد جلوه و نمای زیباتر و ایجاد سایه-روشن بر روی سطوح  لوستر برنزی از روش سیاه قلم استفاده می شود. سیاه قلم با استفاده از رنگ انجام می‌شود و برای پایداری بیشتر سیاه قلم، لاک بی رنگ و براقی بر روی آن می زنند تا دوام آن بیشتر شود.
استفاده از مواد شوینده شیمیایی از قبیل مایع ظرفشویی ،شیشه پاکن ها ،تمیزکننده های شیمیایی و….. و همچنین مواد جلا دهنده و حلال های قوی مثل تینر ،الکل ،استون و… و همچنین استفاده از پارچه های زبر و الیاف سایشی مانند اسکاچ و سیم ظرف شویی باعث از بین رفتن لاک بی رنگ روی سیاه قلم می شود. به این ترتیب سیاه قلم نیز از بین رفته و سطوح لوستر کدر و مات می شود.

 

افزایش دانش و آگاهی مشتریان، از اولویت های اصلی مجموعه لوستر «مون» است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *