عمومی

راهنمای کامل نصب لوستر

راهنمای کامل نصب لوستر

برخلاف تصور رایج، نصب لوستر یک کار بسیار تخصصی است و سختی های مخصوص به خود را دارد. برای مثال، در سال های اخیر در ساخت سقف اغلب منازل از قطعات بزرگ یونولیتی استفاده می شود و این موضوع باعث شده است که نصب لوسترهای سنگین بسیار چالش برانگیزتر از قبل شود. همچنین لوسترها دارای ساختار سیم کشی متفاوتی هستند که در صورت عدم آگاهی از آن، نصاب لوستر با مشکلات زیادی مواجه می شود. در این مطلب سعی کرده ایم تا یک کامل نصب لوستر را برای شما مخاطبین گرامی آماده کنیم.

 

 

انواع نصب لوستر عبارتند از:

  • نصب لوستر سقفی
  • نصب لوستر در سقف گچی
  • نصب رول بولت در سقف
  • نصب لوستر در سقف کاذب
  • نصب لوستر در سقف یونولیتی
  • نصب لوستر سقفی سنگین
  • نصب لوستر سنگین در سقف تیرچه بلوک
  • نصب لوستر سقفی در سقف یونولیتی

 

انواع نصب لوستر

انواع نصب لوستر

 

نکات مهم نصب لوستر

اگرچه نخستین ویژگی هایی که در هنگام خرید لوستر به آن ها توجه می شود زیبایی و تناسب لوستر با دکوراسیون محل مورد نظر هستند، اما ارتفاع سقف خانه را در زمان انتخاب لوستر هرگز نباید فراموش کنید.

به طور کلی توصیه می شود قبل از خرید لوستر، محل نصب و همچنین میزان نور مورد نیاز را بررسی نمایید و سپس نوع لوستر را متناسب با اطلاعات جمع آوری شده، انتخاب نمایید. یکی از ویژگی های فروشگاه آنلاین لوسترمون این است که پیش از خرید می توانید مدل های متنوع لوستر را با هم مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین، کارشناسان ما آماده ارایه مشاوره تخصصی رایگان به شما عزیران در زمینه خرید لوستر هستند.

 

راهنمای کامل برای نصب لوستر

راهنمای کامل برای نصب لوستر

 

ھر مکانی نیازمند میزان مشخصی از نور است و تعداد شاخه های نور لوستر باید متناسب با محیط باشد. چنانچه لوستری بزرگتر از میزان مناسب انتخاب کنید، نمی توانید از تمام روشنایی آن استفاده کنید و باید برخی از لامپ های آن را همیشه خاموش نگه دارید. بدیهی است که در این صورت هرگز از زیبایی لوستر خریداری شده نیز به طور کامل بهره مند نخواهید شد. به همین دلیل توصیه می شود برای اتاق ھای کوچک لوستر ھای با شاخه های کم انتخاب شوند.

 

نکات مهم نصب لوستر

نکات مهم نصب لوستر

 

مرحله اول نصب لوستر: حذف لوستر قدیمی

  1. قطع کردن برق. نخستین گام در نصب لوستر، قطع برق متصل به مداری است که لوستر در آن قرار داده خواهد شد؛ این کار می تواند با یا باز کردن فیوز برای لوستری که شما درحال جای گذاری هستید انجام شود. اگر مدارها بدون برچسب هستند، احتمال دارد ناچار شوید که با آزمون و خطا عملکرد سیم ها را تشخیص دهید تا بتوانید لوستر فعلی را از مدار خارج کنید.
    آموزش نصب لوستر

    آموزش نصب لوستر

    اگر نمی دانید که پنل الکتریکی در کدام قسمت قرار گرفته است، بررسی کنید که چگونه می توانید جعبه فیوز یا جعبه مدار شکن را پیدا کنید. با قراردادن یک یادداشت بر روی جعبه مدار، به دیگران اطلاع دهید که در حال کار با سیم کشی برق هستید و مدار نباید روشن شود. این موضوع، یکی از اصول اولیه نصب وسایل برقی مثل نصب لوستر است.

  2. مطمئن شوید که جریان برق حتما قطع شده است. لامپ را چندین بار روشن و خاموش کنید تا مطمئن شوید که هیچ جریان برقی در لوستر فعلی وجود ندارد. اگر هیچ لوستری در حال حاضر نصب نشده است، از یک تستر غیر تماسی ولتاژ یا تستر مدار برای آزمایش هر یک از سیم ها استفاده نمایید. با وجود اینکه مولتی متر دستگاه پیچیده تری از لحاظ کاربرد است اما به جای تستر، می توان از مولتی متر نیز برای بررسی وجود جریان در سیم ها استفاده نمود. در هنگام استفاده از مولتی متر برای تست ولتاژ،  دستورالعمل کار با دستگاه را با دقت دنبال کنید. استفاده از تنظیمات اشتباه می تواند به نشان دادن نتیجه غیرصحیح و آسیب دیدن دستگاه منجر شود.

  3. بخش های قابل حذف لوستر قبلی را جدا کنید. اگر لوستر کنونی، دارای لامپ، پوشش شیشه ای نور و یا دیگر قطعات قابل جدا شدن است، آنها را حذف کنید و کنار بگذارید. این اقدام باعث می شود که احتمال شکستن قطعات کمتر شود.
    آموزش نصب لوستر

    آموزش نصب لوستر

     

  4. لوستر قبلی را به طور کامل جدا کنید. احتما دارد برای جدا کردن لوستر فعلی و باز کردن اتصالات بین لوستر و سقف، نیاز به پیچ گوشتی و آچار داشته باشید. مطمئن شوید که با توجه به وزن لوستر، افراد کافی برای نگه داشتن لوستر پس از باز کردن اتصالات در محل حضور دارند. از محکم بودن نردبان نیز اطمینان حاصل کنید. سیم ها را نیز فراموش نکنید، آویزان شدن لوستر ممکن است باعث آسیب دیدن سیم کشی شود.
    آموزش جدا کردن لوستر از سقف

    آموزش جدا کردن لوستر از سقف

     

  5. توجه کنید که سیم ها چگونه متصل شده اند (بهتر است نحوه اتصال را یادداشت کنید و یا از آن عکس بگیرید). به طور معمول دو یا چند سیم لوستر به جریان برق متصل هستند که اغلب با رنگ خاص و یا علایم و حروف مشخص شده اند. اگر به راهنمای سیم کشی ساختمان دسترسی داشته باشید می توانید نصب را آسان تر انجام دهید. پس از تشخیص سیم ها یک نمودار از سیم های متصل رسم کنید. اگر سیم ها به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص نیستند، می توانید با استفاده از نوار چسب های رنگی برق، آن ها را علامت گذاری کنید.
  6. سیم کشی را جدا کنید. اتصال دهنده سیم پلاستیکی را در خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید و سیم ها را جدا کنید. لوستر قدیمی را به مکانی مناسب و تا حد ممکن دور از محل نصب انتقال دهید.
مرحله اول نصب لوستر

مرحله اول نصب لوستر

مرحله دوم نصب لوستر: نصب پشتیبان برای لوستر

  1. مطمئن شوید که برق قطع شده است. همانطور که پیش از این نیز عنوان شد، پانل های الکتریکی را چک کنید و مطمئن شوید که جریان برق از مدار نصب لوستر قطع شده است.
  2. تعیین وزن لوستر خود. در اغلب سقف های معمولی جعبه فیوز برای پشتیبانی بیش از ۵۰ پوند در نظر گرفته شده است (۲۲.۷kg). اگر لوستر انتخاب شده سنگین تر است، نیاز به نصب یک بریس فن یا جعبه است که وزن لوستر را کنترل کند.
  3. حذف جعبه های نصب موجود. این جعبه ها دارای جنس فلزی و یا پلاستیکی هستند و با پیچ یا میخ به سقف متصل می شوند. اتصالات را با یک پیچ گوشتی و یا چکش جدا کنید، در برخی موارد ممکن است نیاز باشد تا از اهرم و دیلم برای جدا کردن جعبه اتصال لوستر از سقف استفاده نمایید. به جعبه اتصال، جعبه الکتریکی نیز گفته می شوند.
  4. نوار بند موجود را با اره کردن جدا کنید. در صورتی که یک نوار فلزی در بالای سقف وجود دارد، از یک چهارم اره برای بریدن آن به دو قسمت استفاده کنید. دو قطعه را از طریق سوراخ های موجود بیرون بکشید.
  5. اگر محل نصب لوستر بین تیرچه سقف است، از بریس فن استفاده نمایید. یک نوار بند برای پشتیبانی وزن بالاتر از وزن لوستر  انتخاب نمایید. نواربندهای معمول در بیشترین حالت می توانند وزن تا ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) را پشتیبانی کند. نوار بند را از طریق سوراخ در سقف قرار دهید د و آن را طوری بچرخانید که بالای سقف، در سراسر سوراخ قرار بگیرد. با استفاده از انگستان خود نوار را به گونه ای باز کنید که هر دو بخش پایانی با تیرچه سقف ارتباط پیدا کنند. از یک آچار برای محکم کردن بند، به صورت پایدار و محکم استفاده کنید. دقت کنید که با استفاده از نیروی بیش از حد در تیرچه تنش ایجاد نکنید. بخش های پایانی میخ دار، باید به داخل تیرچه های چوبی فرو روند و نوار مستطیل شکل باید با دو طرف به موازات سقف به پایان برسد. براکت را که با نوار بند بر قرار گفته است با پیچ و مهره از طریق حفره های خود نصب کنید. جعبه نصب را با پیچ و مهره چفت کنید.
  6. اگر محل نصب لوستر زیر تیرچه سقف است. از یک جعبه کلوچه ای مانند استفاده کنید. جعبه های اتصال سنگین از جنس فلز هستند و گاهی اوقات به عنوان «جعبه های نان کلوچه ای » نامیده می شوند. اطمینان حاصل کنید که جعبه نگهدارنده انتخاب شده قادر است وزن لوستر را تحمل نماید. جعبه را با استفاده از پیچ های با ظرفیت وزن بالا که مناسب جعبه هستند بر روی تیرچه سقف نصب کنید. به خاطر داشته باشید که پیچ های استاندارد، می توانند سقف را بشکنند.

 

نصب پشتیبان برای لوستر

نصب پشتیبان برای لوستر

 

مرحله سوم نصب لوستر: اتصال لوستر

  1. جمع آوری پایه لوستر. تمام قسمت های لوستر را با هم، به جز تاج آن که به سقف متصل خواهد شد پیچ کنید. هنوز لامپ ها را نصب نکنید چون نصب لوستر بدون لامپ ها آسان تر و البته ایمن تر خواهد بود.
  2. زنجیر نصب را در صورت لزوم کوتاه کنید. ممکن است طول زنجیر نصب بیش از نیاز باشد. با استفاده از یک جفت انبردست سنگین، یکی از حلقه های زنجیره را در نقطه انتخاب شده باز کنید و طول بلا استفاده (بیش از حد) را حذف نمایید.
    • دقت نمایید که پایه لامپ نور باید با هدف کاهش احتمال ضربه خوردن و همچنین ارایه سطح روشنایی بهتر، حداقل ۳۰ اینچ (۷۶ سانتی متر) بالاتر از سطح میز باشد.
    • لوسترهای آویزی که در راهرو و مکان های پرتردد نصب می شوند، باید حداقل در حدود هفت فوت بالاتر از زمین، و دور تر از درب های بلند باشد.
  3. نصب یک نوار نصب به جعبه نصب. این نوار فلزی کوچک هم زمان با لوستر نصب می شود.
    • برای نصب نوار نصب، به سادگی آن را به داخل جعبه اتصال در سوراخ های مخصوص پیچ کنید. مطمئن شوید که از پیچ هایی با اندازه مناسب برای ایجاد یک اتصال محکم استفاده می کنید.
  4. نخ کردن (آویزان) سیم های بخش های گوناگون لوستر و نصب لوستر. همه سیم های لوستر را متصل کنید. در این مرحله می توان با کمک دستیاران لوستر را معلق نگه داشت و یا با یک زنجیر کمکی آن را از سقف آویزان نمود. برای بریدن و اتصال سیم ها می توانید از یک سیم چین استفاد کنید. پیشنهاد می شود که حدود ۰.۵ اینچ (۱.۲۵ سانتی متر) از عایق هر یک از سیم ها را جدا کنید به طوری که قسمت لخت سیم تنها به میزان مورد نیاز باشد.
  5. اتصال سیم های خنثی به هم. سیم های خنثی جریان فعلی را در هنگام استفاده نرمال به زمین منتقل می کنند. سیم هایی که دارای یک علامت شناسایی مانند یک شیار، خط الراس، یا حروف است را پیدا کنید و آن را به هم متصل کنید. اتصال سیم ها باید با دقت و به درستی انجام شود در غیر این خطر برق گرفتگی و یا آسیب دیدن سیم کشی ساختمان وجود دارد.
  6. سیم های دارای جریان را به هم وصل نمایید. این ها سیم هایی هستند که جریان برق را به لوستر انتقال می دهند. سیم عایق سقف باید با سیم عایق لوستر متصل شود. اتصال سیم ها باید به دقت انجام شود در غیر این خطر برق گرفتگی و یا آسیب دیدن سیم کشی ساختمان وجود دارد.

    راهنمای کامل نصب لوستر

    راهنمای کامل نصب لوستر

  7. لوستر را به سقف متصل کنید. پس ازسیم کشی و نصب لوستر، پیچ و مهره ها را جهت محکم کردن لوستر بپیچانید. این فرایند ممکن است با توجه به مدل لوستر متفاوت باشد.
    نصب لوستر

    نصب لوستر

    مراحل نصب لوستر

    مراحل نصب لوستر

  8. لوستر را امتحان کنید. لامپ ها را وصل نمایید و برق را روشن کنید و لوستر را امتحان نمایید. اگر لوستر روشن نمی شود این احتمال وجود دارد که سیم ها را به طور نادرست به هم وصل نموده اید. اطمینان داشته باشید که برق را قبل از تلاش دوباره برای اتصال سیم ها قطع کرده باشید. پیشنهاد می کنیم که از یک برقکار بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد تا در صورت نیاز بتواند با بررسی سیستم برق کشی محل نصب از درستی آن مطمئن شود.

 

مراحل نصب لوستر

مراحل نصب لوستر

 

اتصال لوستر به سقف

اتصال لوستر به سقف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *