راهنمای خرید

تفاوت آلیاژ به کار رفته در ساخت لوستر برنجی و لوستر برنزی

تفاوت بین آلیاژ به کار رفته در ساخت لوستر برنجی و لوستر برنزی

بسیاری از افراد برنج و برنز را به عنوان یک ماده فلزی یکسان درنظر می گیرند و تفاوتی بین آن ها قایل نمی شوند. علت این موضوع شباهت ظاهری و و وجود عنصر «مس» در هر دوی این آلیاژها است. اما برای ساخت برنج و برنز، مس با عنصر متفاوتی ترکیب شده است. اگر به دنبال خرید لوستری از جنس برنز یا برنج هستید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

آلیاژ برنج دقیقاً چیست؟

آلیاژ برنج ترکیبی از مس و روی است. برنج استحکام و مقاومت زیادی دارد و مقاوم بودن در برابر خوردگی از جمله ویژگی‌های آن است. میزان سختی و نرم این آلیاژ پرکاربرد با تغییر نسبت مس و روی آن تغییر می کند. به طورکلی هر چه مقدار روی در ترکیب برنج بیشتر باشد استحکام آلیاژ بیشتر شده اما شکل پذیری آن کمتر می‌شود. همچنین در نتیجه میزان روی اضافه شده به مس، رنگ برنج از قرمز به طلایی متمایل می‌شود. آلیاژ برنج به دلیل نقطه ذوب پایین،  گزینه مناسبی در ریخته گری است.

آلیاژ برنج دقیقاً چیست؟

آلیاژ برنج دقیقاً چیست؟

کاربردهای آلیاژ برنج

شکل ظاهری و رنگ برنج باعث شده است که در ساخت قطعات و ابزارهای گوناگونی از آن استفاده شود. به عنوان نمونه، ساخت آلات موسیقی از ورق های برنجی به دلیل خاصیت آکوستیکی این آلیاژ، یکی از باسابقه ترین موارد کاربرد برنج است. از آلیاژ برنج، همچنین به عنوان یک ماده محکم و مناسب جهت انتقال آب و ساخت لوله‌ها و اتصالات استفاده می شود.

کاربردهای آلیاژ برنج

کاربردهای آلیاژ برنج

و اما آلیاژ برنز و لوستر برنزی!

برنز از تركیب مس با عناصر دیگری (غیر از روی) مثل قلع، آلومینیوم، منگنز و فسفر ساخته می‌شود. آلیاژ برنز، خواص مطلوبی مانند سختی، استحکام و مقاومت در برابر فرسایش و خوردگی دارد. برنز تقریبا رنگ متمایل به قرمز دارد.

و اما آلیاژ برنز و لوستر برنزی!

و اما آلیاژ برنز و لوستر برنزی!

کاربردهای آلیاژ برنز چیست؟

امروزه در بلبرینگ‌ های بوشینگ و یاطاقان دنده خودرو از برنز استفاده می شود. برنز ترکیب شده با فسفر نیز در ساخت سازهای موسیقی، تماس‌های الکتریکی و پروانه‌های کشتی کاربرد دارد.

کاربردهای آلیاژ برنز چیست؟

کاربردهای آلیاژ برنز چیست؟

درنهایت، لوستر برنزی بخریم یا لوستر برنجی؟

در حال حاضر لوستر برنزی در ایران تولید نمی شود و تقریبا تمام لوسترهای موجود از نوع لوستر برنجی هستند. اما در بسیاری از مکالمات عامیانه از عنوان «لوستر برنزی» برای لوسترهای برنجی استفاده می شود.

به بیان دیگر

تمام لوسترهایی که به نام لوستر برنزی فروخته می‌شوند، لوستر برنجی هستند.

روشندگان لوستر نیز، اغلب به دلیل رایج بودن این موضوع بین مشتریان، لوسترهای برنجی خود را با نام لوستر برنزی معرفی می کنند.

لوستر برنزی بخریم یا لوستر برنجی؟

لوستر برنزی بخریم یا لوستر برنجی؟

 اما چرا در لوستر به جای برنز از برنج استفاده می‌شود؟

برنج از برنز انعطاف پذیرتر است و ریخته‌گری آن راحت‌ تر است.

نکته تکمیلی:

  • برنز (Bronze) سرخ‌ رنگ‌ تر است.
  • برنج (Brass) نسبت به برنز طلایی‌تر است و زیباتر به نظر می‌رسد.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. برای دستیابی به دانستنی های بیشتر با ما همراه باشید در لوستر «مون».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *